عیب یابی و تعمیرات یخچال

عیب یابی و تعمیرات یخچال

عیب یابی و تعمیرات یخچال

عنوان: عیب یابی و تعمیرات یخچال

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 26

توجهاین تحقیق در مورد عیب یابی و تعمیرات یخچال می باشد و پس از بیان عیوب قسمت های مختلف یخچال، به روش های رفع آن ها می پردازد. این تحقیق جهت استفاده ی دانشجویان رشته تأسیسات مناسب می باشد.

شناخت کمپرسور:

مجموعه ای مکانیکی شامل میل لنگ ،پیستون و سوپاپ ها می باشد.که میل لنگ توسط یک موتور آسنکرون که داخل محفظه کمپرسور قرار دارد.می چرخد و در نتیجه پیستون مانند یک تلمبه عمل کرده با  باز و بسته شدن سوپاپ ها گاز موجود در سیلندر و لوله ها به گردش در می آید. گاز مرتبا” از لوله برگشت مکیده شده با فشار وارد لوله رفت می شود بنابراین گاز سرما ساز مدام در حال حرکت بوده به ترتیبی که در ادامه ذکر خواهد شد عمل سرما سازی انجام می شود . روی بدنه کمپرسور معمولا” سه لوله دیده می شود : الف-لوله رفت یا فشار گاز ب- لوله بر گشت یا مکش ج- لوله کور یا لوله مخصوص شارژ گاز .آموزش تعمیر و تعویض کندانسور(رادیاتور خنک کننده): از آنجایی که گاز در کمپرسور تحت فشار قرار میگیرد (تا آماده حرکت درون لوله های مسیر شود) حرارت گاز افزایش یافته واگر به طریقی این گرما از گاز سلب نشود و یا تعدیل نگردد عمل سرما سازی مختل می شود . از این رو همواره گاز تحت فشار قرار گرفته پس از کمپرسور وارد لوله های مارپیچ مانندی میشود که جایگاه این لوله در یخچال های خانگی پشت کابینت اصلی یخچال است.

تعویض فیلتر یا درایر:

از آنجا که ممکن است گاز پس از عبور از کندانسور جرم های آن را حمل کند یا گاز دارای رطوبت باشد،لازمست قبل از سرما سازی کاملا” پاک و خشک شود . به همین منظور پس از رادیاتور از فیلتر(درایر) عبور میکند درایر دارای دو لوله ارتباطی است که یکی از لوله ها سطح مقطع بزرگتری دارد و در واقع محل اتصال آن به خروجی کندانسور است . در این ورودی درایر شبکه های توری بسیار ریز به منظور سلب جرم و یا جداره های فرسوده شده لوله های کندانسور است.لوله دوم درایر سطح مقطع بسیار کمتری دارد تا بدینوسیله گاز پس از درایر تحت فشار بسیار زیاد قرار گیرد.

درون درایر را از موادی بنام سیلیکات یا سیلیکاژل پر می کنند . این مواد خاصیت رطوبت زدایی داشته و گاز پس از عبور  رطوبت خود را تماما” به این مواد میدهد وخشک می شود بمرور بر اثر کار کرد زیاد رنگ قهوه ای بسیار روشن این مواد به تیرگی می نهد و این تغییر حالت در واقع بیانگر پایان توانایی این مواد جهت رطوبت زدایی است از اینرو پیشنهاد می شود به هنگام تعویض کمپرسور یا شارژ گاز مجدد یخچال درایر را نیز تعویض نمایید تا سرما سازی کیفیت مطلوب را داشته باشد.

فهرست مطالب

شناخت اجزای مکانیکی و قسمت های مختلف یخچال
شناخت کمپرسور
تعویض فیلتر یا درایر
تعمیرات اواپریتور (محفظه تولید یخ )
شناخت کاپیلاری تیوب(لوله مویی)
اجزاء الکتریکی یخچال
تعمیرات موتور الکتریکی
روشهای عیب یابی ترموستات (اتومات)
طریقه تعویض رله استارت یا رله راه انداز موتور
آموزش تعمیر اورلود یا محافظ جریان دریافتی موتور
آموزش تعمیر دوشاخه
شناخت و تعویض گاز های مورد استفاده در یخچال سازی (گاز های مبرد - سرما زا)
چگونگی تولید سرما در یخچال
طریقه ذوب برفک در یخچال (دیفراست)
عیب یابی و تعمیر یخچال و قلقهای تعمیرات
یخچال روشن نمی شود.
یخچال اتومات نمی کند
علیرغم عملکرد صحیح کمپرسور ،اواپریتور دائما” خیس بوده و قطرات آب از آن چکه می کند
اواپریتور در فواصل زمانی اندک،مملو از برفک می شود
کمپرسور یخچال بی وقفه در حال کار است اما اتومات نمی کند ودر یخچال سرما وجود ندارد
قبل از آن که یخچال شروع به کار کند ، صدای بخصوصی شنیده شده و از کار می افتد
صدای یخچال در هنگام کار غیر عادی و تا حدودی زیاد است


اینجا هم مشاهده کنید